شیوا عیوضی؛ ساسان بابایی کفاکی؛ محمد جعفری؛ محمد طهمورث
چکیده
آب، خاک، مرتع، جنگل و... ودیعه ارزشمند الهی در نزد مردمان هر جامعه و ثروت ملی آن جامعه محسوب میگردد که نه تنها باید در حفظ و حراست از این سرمایههای ملی سعی وافر نمود، بلکه میبایست با اتخاذ سیاستهای بهرهبرداری اصولی، فنی و احیایی، این گرانبهاترین چشمههای حیات را به نسلهای آینده منتقل کرد. با افزایش توان فنآوریها در بهره ...
بیشتر
آب، خاک، مرتع، جنگل و... ودیعه ارزشمند الهی در نزد مردمان هر جامعه و ثروت ملی آن جامعه محسوب میگردد که نه تنها باید در حفظ و حراست از این سرمایههای ملی سعی وافر نمود، بلکه میبایست با اتخاذ سیاستهای بهرهبرداری اصولی، فنی و احیایی، این گرانبهاترین چشمههای حیات را به نسلهای آینده منتقل کرد. با افزایش توان فنآوریها در بهره برداری از منابع طبیعی، تعادل محیط-زیست در چند قرن اخیر به زیان طبیعت بر هم خورده که شرایطی اسفبار و گاه جبران ناپذیری بوجود آورده و از آن به عنوان بحران منابع طبیعی و محیط زیست یاد میشود. امروزه جامعه بین الملل راه حل این معضل را محافظت از محیطزیست می داند و در این راه، مایل است بداند که چگونه میتواند از تعالیم دینی در این امر مهم کمک گیرد. تحقیق مذکور با روش توصیفی- تحلیلی در پی پاسخ گویی به این سوال است. نتایج تحقیق نشان میدهد که برای رهایی از بحران زیستمحیطی کنونی باید به اصول اخلاقی و متون دینی بویژه اسلام مراجعه کنیم، زیرا مبنای پیدایش بحران در منابع طبیعی تجدیدشونده، بحران اخلاق در میان انسان هاست و توجه به ارزشهای بنیادی دین مبین اسلام به دلیل برخورداری از پشتوانه الهی و اخلاقی، نقشی اساسی در پایداری و حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی تجدیدپذیر ایفا می نماید.