مقداد جورغلامی؛ وحید ریزوندی؛ باریس مجنونیان قراقز
چکیده
ارزیابی و مدیریت آثار محیطزیستی فعالیتهای بهرهبرداری جنگل یکی از عوامل اساسی است که اهمیت آن نیز روز به روز در حال افزایش است. این مطالعه، به منظور ارزیابی سیستمِ زمینیِ چوبکشی با اسکیدرهای چرخ لاستیکی در منطقهای هشتهکتاری در پارسل 309 بخش گرازبن، جنگل آموزشی و پژوهشی خیرود، انجام شد. اهداف این تحقیق عبارتاند ...
بیشتر
ارزیابی و مدیریت آثار محیطزیستی فعالیتهای بهرهبرداری جنگل یکی از عوامل اساسی است که اهمیت آن نیز روز به روز در حال افزایش است. این مطالعه، به منظور ارزیابی سیستمِ زمینیِ چوبکشی با اسکیدرهای چرخ لاستیکی در منطقهای هشتهکتاری در پارسل 309 بخش گرازبن، جنگل آموزشی و پژوهشی خیرود، انجام شد. اهداف این تحقیق عبارتاند از اندازهگیری بههمخوردگی خاک، بررسی معنیداری اثر شدت ترافیک ماشین و محل نمونه بر وزن مخصوص ظاهری خاک و مقاومت به نفوذ در عمقهای مختلف خاک، و اثر متقابل بههمخوردگی ظاهری خاک و مقاومت به نفوذ در شدت ترافیک مختلف. یک شبکة منظم تصادفی مربعی پیاده شد و در مراکز این شبکهْ بههمخوردگی ظاهری خاک قبل و بعد از عملیات به صورت چشمی برآورد شد. نمونههای وزن مخصوص ظاهری و مقاومت به نفوذ خاک با استفاده از دو روش نمونهگیری ـ سیلندرهای فولادی نمونهگیری و پنترومتر دستی ـ اندازهگیری شد. وزن مخصوص ظاهری خاک و مقدار مقاومت به نفوذ در سه عمق 10-0، 20-10، و 30-20 سانتیمتری از سطح خاک اندازهگیری شد. بر اساس نتایج بهدستآمده از اندازهگیری وزن مخصوص ظاهری، درصد افزایش وزن مخصوص از حد مضر درنظرگرفتهشده بیشتر است. اندازهگیری سطح بههمخوردگی خاک توده، بعد از عملیات بهرهبرداری، نشان داد مقدار بههمخوردگی از حد مجاز سطح مضر (زیانآور) بیشتر نشده است. نتایجْ حاکی از آن است که عملیات چوبکشی با اسکیدر تغییراتِ درخور توجهی بر آستانة مضر بیولوژیکی مقاومت به نفوذ خاک در مرکز مسیر چوبکشی و محل رد چرخ به وجود نمیآورد.