نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه آموزش محیطزیست، دانشکدۀ علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور تهران جنوب، تهران، ایران.
2 دانشجوی دکتری آموزش محیطزیست، دانشکدۀ علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور تهران جنوب، تهران، ایران.
3 استاد گروه آموزش محیطزیست، دانشکدۀ علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور تهران جنوب، تهران، ایران.
4 استادیار گروه برنامهریزی محیطزیست، دانشکدۀ محیطزیست، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
این مقاله سعی دارد در قالب پژوهشی معیارهای مهم در بررسی عملکرد برنامههای محیطزیستی شبکۀ یک سیما را با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی با ابزار پرسشنامه که توسط 70 نفر از خبرگان سیما تکمیل شده است، بررسی و اولویتبندی نماید و در نهایت پیشنهادهایی برای ارتقاء سطح برنامههای محیطزیستی ارائه دهد. در این راستا معیارهای در نظر گرفته شده عبارتند از: اجزای اصلی محیطزیست که شامل آب، خاک، هوا و تنوعزیستی میباشد. عاملهای استخراج شده از مدل توسعۀ پایدار با تحلیل عاملی اکتشافی که شامل شش بعد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژی، قانونی و زیستمحیطی هستند، به منزلۀ متغیر مستقل و اجزاء اصلی محیطزیست به منزلۀ متغیر وابسته در مدل رگرسیون چندمتغیره خطی به کمک نرمافزار SPSS22بهکار گرفته شد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که در بعد آب، ﻣﻌﻴﺎر محیطزیست ﺑﺎ اﻣﺘﻴﺎز 539/٠ ﺑﻴﺶﺗﺮﻳﻦ و ﻣﻌﻴﺎر تکنولوژی ﺑﺎ اﻣﺘﻴﺎز 036/٠ کمترﻳﻦ ﺗأﺛﻴﺮ را در ارزیابی میزان کیفیت شبکۀ یک سیما با توجه به معیارهای توسعۀ پایدار دارد. همچنین در بعد خاک معیار اجتماعی با امتیاز 309/0 بیشترین و معیار سیاسی با امتیاز 203/0 کمترین، در بعد هوا معیار قانونی با امتیاز 310/0 بیشترین و معیار اقتصادی با امتیاز 175/0 کمترین، در بعد تنوع زیستی معیار زیست محیطی با امتیاز 714/0 بیشترین و معیار سیاسی با امتیاز 006/0 کمترین ﺗﺎﺛﻴﺮ را در ارزیابی میزان کیفیت شبکۀ یک سیما با توجه به معیارهای توسعۀ پایدار دارد. در نهایت ﺑﺎ اﻃﻤﻴﻨﺎن ٩٥ درصد ﻣﻰﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﻛﻪ از ﻧﻈﺮ کارشناسان، کیفیت کلی برنامههای شبکۀ یک سیما در حوزۀ محیطزیست پایین بوده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis and survey of the environmental situation of IRIB's channels programs by using factor analysis method (Case study: channel 1)
نویسندگان [English]
- maryam larijani 1
- mostafa naderi 2
- Seyed Mohamad Shobeiri 3
- Lobat Zebardast 4
1 Assistant Prof., Department of Environmental Education, Faculty of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran
2 PhD Student in Environmental Education, Faculty of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran
3 3 Prof., Department of Environmental Education, Faculty of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran
4 Assistant Prof., Department of Environmental Planning, Faculty of Environment, University of Tehran, Tehran
چکیده [English]
This article tries to prioritize important criteria in the study the performance of environmental programs of the channel One by using exploratory factor analysis method with a questionnaire that was completed by 70 IRIB's experts. Finally, offer suggestions for improving the level of environmental programs. In this regard, the considered criteria are the main components of the environment, which include water, soil, air and biodiversity. Factors derived from the Sustainable Development Model with Exploratory Factor Analysis, which include six political, economic, social, technological, legal, and environmental dimensions, are independent variables and key components of the environment as dependent variables in the multivariate regression model. Linear was used using SPSS22 software. The results of this study show that in terms of water, environment Criterion with a score of 0/539 is the highest and technology criterion with a score of 0/036 is the lowest in evaluating the quality of the channel one according to sustainable development criteria. Also, in the soil dimension, the social criterion is the highest and the political criterion is the lowest, in the air dimension, the legal criterion is the highest and the economic criterion is the lowest. In the biodiversity dimension, environment criterion, it has the highest and the political criterion has the lowest score in evaluating the quality of the channel One according to criteria of sustainable development. Finally with a Confidence of ٩٥% according to experts opinion, the overall quality of the programs of the channel One in the field of environment has been low.
کلیدواژهها [English]
- Environmental education
- TV channels
- channel One
- sustainable development
- factor analysis method