سید مجید رضا حسینی مفرد؛ حسن احمدی؛ علی اکبر مهرابی؛ بهارک معتمدوزیری
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی اثر جادهسازی بر میزان فرسایش و تولید رسوب در جاده جدید هشتگرد - طالقان در استان البرز بود. بدین منظور با توجه به معادله کوکران، از جاده آسفالته هشتگرد-طالقان به طول ۲۶ کیلومتر و جاده خاکی هشتگرد-طالقان به طول 9 کیلومتر به ترتیب با 17 و 11 نمونه رسوبدهی جاده محاسبه شد و در نهایت با استفاده از روابط آماری میزان فرسایش ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی اثر جادهسازی بر میزان فرسایش و تولید رسوب در جاده جدید هشتگرد - طالقان در استان البرز بود. بدین منظور با توجه به معادله کوکران، از جاده آسفالته هشتگرد-طالقان به طول ۲۶ کیلومتر و جاده خاکی هشتگرد-طالقان به طول 9 کیلومتر به ترتیب با 17 و 11 نمونه رسوبدهی جاده محاسبه شد و در نهایت با استفاده از روابط آماری میزان فرسایش و رسوبدهی در کل مسیر برآورد شد. با اندازهگیری مستقیم فرسایش، کل رسوبات بهجامانده در طول مسیر برابر با 17259.32تن در سال به دست آمد که 6241.45 تن در سال مربوط به دیواره خاکبرداری و 11017.87 تن در سال مربوط به دیواره خاکریزی میباشد. با استفاده از مدل WARSEM، میزان کل رسوبدهی از جاده آسفالته و خاکی برابر 15172.67 تن در سال، معادل 52.14 تن بر هکتار در سال، برآورد شد که از این مقدار 9464.53 تن در سال، معادل 48.03 تن بر هکتار در سال سهم دیواره خاکبرداری و دیواره خاکریزی جاده آسفالته و 5708.14 تن در سال، معادل 63.22 تن بر هکتار در سال سهم دیواره خاکبرداری و دیواره خاکریزی جاده خاکی میباشد. حساسیت مدل WARSEM برای پارامترهای استانداردشده برای جاده آسفالته نشان داد که فاکتورهای شیب و زمینشناسی عامل مهمی در رسوب از دیواره خاکبرداری میباشد و فاکتور ارتفاع دیواره خاکریزی پارامتر بسیار مهمی در رسوبدهی دیواره خاکریزی میباشد. حساسیت مدل در جاده خاکی با توجه به این امتیاز پارامترها خیلی به هم نزدیک بود عامل عرض سطح جاده خاکی پارامتر بسیار مهمی در رسوبدهی دیواره خاکبرداری و خاکریزی میباشد
عطااله کاویان؛ عطا صفری؛ آیدین پارساخو
چکیده
این تحقیق، به بررسی و برآورد میزان رسوبدهی جادههای جنگلی حوزه آبخیز دارابکلا با استفاده از مدلهای WARSEM و SEDMODL پرداخته و بهمنظور ارزیابی نتایج حاصل، با استفاده از شبیهساز باران به صورت مستقیم میزان تولید رسوب در سطح جادههای مذکور اندازهگیری شد. بهمنظور اجرای مدلهای WARSEM و SEDMODL، عملیات صحرایی برای اندازهگیری ...
بیشتر
این تحقیق، به بررسی و برآورد میزان رسوبدهی جادههای جنگلی حوزه آبخیز دارابکلا با استفاده از مدلهای WARSEM و SEDMODL پرداخته و بهمنظور ارزیابی نتایج حاصل، با استفاده از شبیهساز باران به صورت مستقیم میزان تولید رسوب در سطح جادههای مذکور اندازهگیری شد. بهمنظور اجرای مدلهای WARSEM و SEDMODL، عملیات صحرایی برای اندازهگیری پارامترهای مختلفی از قبیل طول جاده، عرض جاده، ارتفاع و پوشش شیروانی جاده، شیب طولی جاده، شکل و پیکربندی جاده، سطح جاده و غیره در تعداد 63 قسمت مختلف در مسیری به طول 11979 متر از جادههای جنگلی منطقه مورد مطالعه انجام شد. برای اندازهگیری مستقیم رسوبدهی جادههای مورد مطالعه از دستگاه بارانساز صحرایی با ویژگیهایی از قبیل ارتفاع نازل 3 متر و ابعاد پلات 2 مترمربع استفاده گردید. نتایج حاصل از مدلهای WARSEM، SEDMODL و اندازهگیری مستقیم تحت شبیهسازی باران نشان داد که میزان رسوبدهی جادههای مورد مطالعه، بهترتیب 918/9، 109/5 و 141/4 کیلوگرم در مترمربع در سال میباشد. سایر نتایج نشان داد که در سطح اطمینان 95%، اختلاف معنیداری بین دادههای مشاهدهای (شبیهسازی باران) و نتایج مدل SEDMODL وجود نداشته، همچنین مدل مذکور با مقادیر RD، MD، BIAS، RE و RMSE بهترتیب 42/21، 54/4، 04/0، 59/17 و 71/0 مدل مناسبتر برای برآورد رسوبدهی در جادههای جنگلی منطقه مورد مطالعه میباشد.